З досвіду роботи

24 листопада 2020 року відбулося чергове онлайн-засідання методичної комісії суспільно гуманітарних дисциплін Вищого професійного училища №24 м.Заставна 


 12 листопада 2020 року відбулося чергове онлайн-засідання методичної комісії класних керівників та вихователів Вищого професійного училища №24 м.Заставна де я виступила з доповіддю на тему: "Роль класного керівника у процесі адаптації першокурсників  групи №27.


     
Опис досвіду роботи
    викладач географії Вищого професійного училища № 24 м. Заставна                                                       Волянської  Юлії  Ярославівни

          Педагогічне кредо:
                                                            Відкрити в кожній дитині душу творця, дати
                                                            їй змогу пробудитися і розквітнути.

                                              
         Працюю викладачем географії з 2012 року. Мій стаж роботи 3 роки.
Проблема, яку вирішую в процесі роботи: «Підвищення ефективності сучасного уроку через самостійну роботу учнів». Ніщо так не возвеличує людину, як здатність мислити й діяти самостійно, тому у своїй роботі особливу увагу приділяю організації самостійної роботи учнів на уроці і в позаурочний час. Розвиваючи в учнів вміння працювати самостійно, ми готуємо їх до подальшого самостійного життя. Працюючи з дітьми, намагаюсь зацікавити їх предметом, показати необхідність знань з географії в оволодінні ними обраною професією.
         Перед нами, викладачами, стоїть завдання: учням, які прийшли в училище, прищепити любов до обраної професії, підготувати їх до самостійного життя, навчити застосовувати набуті знання на практиці. Велику роль у досягненні цього відіграють і уроки географії.

         Вважаю, що формування свідомості сучасного громадянина неможливе без твердих знань про всі країни світу.
Уроки географії  – це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учнів. Вважаю, що кожна дитина повинна сама зрозуміти необхідність твердих знань географії, що допоможе се відчути справжнім громадянином України.
         Значну увагу намагаюся приділяти позакласні роботі і роботі зі слабо встигаючими дітьми, продовжую засідання гуртка «Пілігрім». На мою думку, поглиблене вивчення географії, дає можливість учням вільно почувати себе у мовному середовищі, орієнтуватися у самостійному житті, легко спілкуватися з ровесниками.
         Щоб більше зацікавити вихованців своїм предметом, використовую різноманітні форми роботи на уроці. Це і колективні та індивідуальні форми, роботи в парах, бліц-опитування, ланцюжок, інтерактивний мікрофон, карусель.
         Застосовую нестандартні форми проведення уроків: урок-гра, урок-театральна інсценізація, урок – літературна подорож. До кожного уроку ретельно готуюся, підбираю цікавий матеріал, використовую метод випереджувальних завдань, пропоную підготувати реферати, повідомлення, щоб максимально використати академічну годину.
         Постійно займаюся самоосвітою. Системно слідкую за новинами науково-методичної літератури, освітянською пресою, розробляю відкриті уроки та виховні заходи, тематику яких намагаюся підпорядкувати проблемі, над якою проблемою працюю.
         Кабінет географії, яким я завідую хочу перетворити на життєдайну оазу до якої будуть тягнутися діти, щоб доторкнутися джерела мудрості, доброти, моральності і духовності.
         Постійно працюю над його удосконаленням, озеленюю, добираю цікавий і ненав’язливий інтер’єр, дбаю про зручність та затишок робочих місць учнів та викладача.  Поповнюю комплексно-методичне забезпечення кабінету, виготовляю з гуртківцями плакати,  таблиці, яскраву наочність.
Вважаю, що моя праця принесе користь вихованцям і моїй країні.

« Підвищення пізнавальної активності учнів при використанні ІКТ на уроках географії» (доповідь на МК)
Сучасні мультимедійні технології (ІКТ) надають великі можливості для розвитку процесу освіти. Ще К.Д Ушинський відмітив: «Дитяча природа потребує наочності». Сьогодні на уроці використання комп’ютерних технологій стає найефективнішим засобом викладання географії. Інформаційно – комп’ютерні технології передбачають використання на уроках комп’ютера та мультимедійного проектора. Мультимедія – це засоби і  інструменти пізнання на  уроках, що сприяє розвитку мотивації, комунікативних здібностей, отриманню навичок, накопиченню фактичних знань, а також розвитку інформаційної грамотності учнів. Мультимедія вносить і етичний компонент – комп’ютерна технологія ніколи не замінить зв'язок між учнями. Вона тільки може підтримувати потенціал їх спільного прагнення до нових ресурсів і підходить для використання в різних навчальних ситуаціях, де учні, вивчають предмет, приймають участь в діалозі з однолітками і викладачами відносно вивченого матеріалу. Розумне використання в навчальному процесі наочних засобів навчання відіграє важливу роль в розвитку спостережливості, уваги, мови, мислення учнів. На відміну від звичайних технічних засобів навчання ІКТ дозволяють не тільки надати учням велику кількість готових, чітко відібраних, відповідним чином організованих знань, але й розвивати інтелектуальні, творчі здібності.
         Спостерігається підвищення ефективності засвоєння навчального матеріалу, так як задіяні всі канали сприйняття учнів – зоровий, механічний, слуховий і емоційний. Використання мультимедійних презентацій доцільне на будь-якому етапі вивчення теми і засвоєння навчального матеріалу. Дана форма дозволяє представити навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, що дозволяє полегшити процес запам’ятовування та засвоєння знань. Викладення навчального матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час ви-вчення, вивільняє ресурси здоров’я дітей. Учнів притягує новизна таких елементів уроку.
         Подібні уроки допомагають вирішити наступні дидактичні завдання:
·        Засвоїти базові знання з предмета;
·        Систематизувати засвоєні знання;
·        Сформувати навики самоконтролю;
·        Сформувати мотивацію до навчання в цілому і до географії зокрема;
·        Надавати навчально – методичну допомогу учням в самостійній роботі над навчальним матеріалом
Крім того, інформаційно-комп’ютерні технології навчання   надають доступ учням до нетрадиційних джерел інформації. Створюють можливості для творчої діяльності, формування професійних навиків, можливість реалізувати нові форми та методи навчання.
         Аналіз науково – методичної літератури та періодичних видань показав, що мультимедійні презентації здатні розв’язати багато проблем процесу навчання, а саме :
- використовувати передові інформаційні технології;
- змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;
- полегшувати підготовку вчителя до уроку та залучати до цього процесу учнів;
- розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку, подавати історичні відомості про видатних вчених, тощо;
- реалізувати ігрові методи на уроках;
- здійснювати роботу в малих групах або індивідуальну роботу;
-  дають можливість роздруківки плану уроку та внесення в нього заміток та коментарів;
- проводити інтегровані уроки, забезпечуючи посилення міжпредметних зв’язків;
- організовувати інтерактивні форми контролю знань, вмінь та навичок;
- організовувати самостійні, дослідницькі, творчі роботи, проекти, реферати на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір, в тому числі з використанням  сайту дистанційного навчання ФМГ №17;

Випускник XXI століття живе в світі комп'ютерів, в міжнародному інформаційному суспільстві, і уміння користуватися інформаційними технологіями багато в чому визначає його життєвий успіх. Тому важливо вже зараз перетворити інформаційний простір, яке збагатить учня, сформує у нього необхідні якості.
Можна виділити два напрями використання мультимедійних технологій:
1. Оволодіння комп'ютерною грамотністю для отримання знань і умінь по темах на уроках географії.
2. Використання комп'ютерних технологій як могутнього засобу навчання, яке здатне значно підвищити його ефективність і якість знань учнів.
Використання на уроках географії та економіки ІКТ дає окрім досягнення навчальних цілей і можливість формування інформаційної грамотності у учнів - вони отримують знання про те, як переробляти, аналізувати, оцінювати величезний потік сучасної інформації, вчаться її обмірковувати і користуватися нею ж, а також управляти цією інформацією для досягнення різних практичних цілей. Сьогодні рівень володіння ІКТ є показником загальної культури людини.
В навчальному процесі, найчастіше вдається використовувати такі елементи мультимедіа, як електронні підручники (педагогічні програмні засоби), електронні енциклопедії, інтерактивні карти, освітні ресурси інтернету, диски з ілюстраціями,   геоінформаційні   програми, презентації.
Зараз   існує   певна       кількість    мультимедійних   підручників    з   географії.     Тому використання на уроках  демонстраційних засобів (слайди, атласи, малюнки в підручнику, анімації, відеозаписи) сприяють формуванню у дітей образних уявлень, а на їх основі - понять.   Але не завжди в таких підручниках можна знайти те, що дійсно потрібне  в конкретному випадку і підходить. Тоді  залишається     створити     і     використовувати     свої     уроки      за мультимедійними технологіями.
У роботі використовуються демонстраційні програми, до яких окрім картин, відеофрагментів, фотографій   можна   віднести:   
·        педагогічні  програмні засоби 
·        інтерактивні   атласи і карти
·        інтерактивну флеш анімацію
·        просторові (3-D) моделі       
·        уроки-презентації, розроблені    за допомогою   Power   Point.
Використовувати   їх   можна як на уроках вивчення нового матеріалу, так  і   на   уроках  закріплення   знань, практичних умінь і навиків, уроках повторення і систематизації знань, оцінки і перевірки отриманих знань.
Програма розробки презентацій   Power Point, що входить до складу Microsoft Office, дозволяє підготувати матеріали до уроку, комбінуючи різні засоби наочності, максимально використовуючи переваги кожного з них.
Наведу приклади деяких типів уроків з використанням презентацій в програмі Power Point:
1) лекційні, які мають головною метою викласти складний матеріал в зручній формі. Комп'ютерна лекція, розроблена засобами Power Point, - це не традиційно-монотонне викладення матеріалу, а тематично і логічно зв'язана послідовність інформаційних об'єктів, що демонструється на екрані або моніторі. В ході лекції використовуються  різні  інформаційні об'єкти: зображення  (слайди), звукові і  відеофрагменти.
         Зображення (слайди) - це малюнки, фотографії, графіки, схеми, діаграми. Відеофрагменти - це фільми, включені в презентацію цілком або частково. Ефективність роботи зі слайдами, картинами і іншими демонстраційними матеріалами буде набагато вища, якщо доповнювати їх показом схем, таблиць.
В старших класах є можливість і самостійної роботи учнів, підсумком якої є складання опорного конспекту;
2)  уроки-ілюстрації     за   темами,    де    існує необхідність яскравих зорових образів; особливо це ефективно при вивченні країн ;
3) уроки   закріплення, узагальнення  і систематизації знань, де можна використовувати  різні ігрові форми, наприклад у вигляді телевікторин, а також інтерактивні тести та ін.;
4)  уроки   -   наочна   допомога,   що допомагають   за зразком,   створювати    подібні   проекти, презентації самостійно.
         Після таких уроків вивчений матеріал залишається  в пам'яті учнів як яскравий образ і допомагає вчителю стимулювати пізнавальну активність. Важливою умовою використання на уроці засобів Power Point є паралельне використання карт в атласі. Це дозволяє вчителю змінювати форму роботи, а учням переносити знання в нові умови, і швидше знаходити об'єкт, що відображається. 
         Комп'ютерна презентація Power Point - це яскравий, наочний засіб, що відображає головний сенс і  пояснює головні тези, матеріал, супроводжуючий виступ вчителя.    
Інтерактивні методи зручно застосовувати з аудіовізуальними засобами навчання. Комплексно застосовувати інтерактивні й аудіовізуальні засоби навчання на уроках географії можна, як показують результати експериментальної роботи, у наступних напрямках.
         По-перше, це використання демонстраційного комплексу "Комп'ютер - DVD - проекційний пристрій" на уроках вивчення нового матеріалу і закріплення пройденого при ілюстрації географічних закономірностей розвитку природи і суспільства на конкретному матеріалі. При цьому важливо гармонійно сполучити інтерактивний і аудіовізуальний способи надання інформації, не захоплюючись якимось одним. Аудіовізуальні засоби можуть спрямувати на учня могутній потік односпрямованої інформації, що складно осмислити за достатньо обмежений час на уроці, переглянувши тільки один раз. При цьому з їхньою допомогою можна продемонструвати яскраві географічні об'єкти і явища, використовуючи досить дешеві носії інформації. Інтерактивні засоби дозволяють керувати вчителю й учню потоком інформації, акцентуючи увагу на найбільш цікавих чи складних моментах досліджуваного матеріалу.
Використання мультимедийних інтерактивних засобів у сполученні з аудіовізуальними при виведенні зображення на великий екран істотно може підвищити ефективність навчання і мотивацію до нього. Комп'ютерні анімації дозволяють наочно й у динаміці розглядати багато географічних об'єктів і явищ. На великому екрані як би "оживають" схеми і взаємозв'язки між об'єктами і явищами.
         Від вивчення великого обсягу фактичного матеріалу поступово має сенс переходити до навчання прийомам його самостійного пошуку, узагальнення і систематизації, оскільки сучасні технічні засоби дозволяють з постійно зростаючою швидкістю обробляти і надавати доступ до великого обсягу людських знань. Особливо велику роль тут грають телекомунікаційні мережі типу
Комп'ютерні засоби навчання називають інтерактивними, оскільки вони здатні «відгукуватися» на дії учня і вчителя, «вступати» з ними в діалог. Комп'ютер можна використовувати на всіх етапах навчання:
- як джерело навчальної  інформації, частково або повністю замінюючий вчителя при поясненні нового учбового матеріалу, повторенні і закріпленні вивченого;
- як тренажер в процесі формування навчальних умінь і навиків;
- як  наочна   допомога   якісно   нового  рівня   для   організації   активної   учбово-пізнавальної діяльності;
- як    індивідуальний    інформаційний    простір    для    організації    дослідницької    роботи, самопідготовки і індивідуальної роботи;
- як засіб діагностики пропусків і корекції знань і умінь.
До основних переваг при використанні мультимедійних засобів можна віднести:
         яскраву ілюстративність (надають педагогу можливість ілюструвати урок, не розкриваючи зміст теми замість учителя);
          фрагментарність (надають можливість дозовано викладати матеріал, залежно від швидкості сприйняття учнями);
          методична інваріантність (відеофрагменти можна використовувати на розсуд учителя на різних етапах уроку, переслідуючи різні методичні цілі);
          інтегрованість (об’єднання матеріалу різних навчальних предметів, міжпредметні зв’язки);
          диференційованість (можливість подати матеріал чи перевірити знання на різних рівнях);
          скорочення часу вироблення технічних навичок;
          використання віддалених у просторі баз даних;
          діалог з програмою носить характер навчальної гри, що у більшості учнів підвищує мотивацію навчальної діяльності;
          лаконічність (викладення більшої кількості інформації за короткий час, але ефективніше; таким чином заощаджується час уроку);
          евристичність (подання нового матеріалу настільки зрозуміло, щоб нові знання виявились доступними для свідомого засвоєння учнем);
          можливість за коротший проміжок часу донести до учнів більший об'єм матеріалу;
          учні більш комфортно і розкуто почувають себе під час нетрадиційної подачі знань;
          з'являється зацікавленість у тих учнів, в яких неповністю сформовані навчальні навички;
          полегшується робота вчителя під час підготовки до уроку.
          індивідуальний підхід до кожного учня;
          широкі можливості для самоконтролю.
         Ефективність впровадження інтерактивного нав­чання, забезпечується спеці­альною організацією навчального процесу, яка складається з кількох етапів.
Діяльність учителя географії в умовах комп’ютеризованого навчання набуває нових функцій. Зокрема, це здійснення оперативного керування індивідуальною діяльністю всіх учнів; своєчасна оцінка труднощів кожного учня при розв’язуванні пізнавальних задач і надання їм необхідної допомоги; врахування специфічного характеру помилок, що їх допускають учні. Вчитель повинен бути готовий до впровадження педагогічної технології. Так, порівняння даних, одержаних різними дослідниками, та аналіз їх у контексті вимог особистісно-орієнтованого підходу до виховання і навчання дітей дозволяє визначити такі показники готовності педагога до інноваційної діяльності:
·        усвідомлена потреба введення педагогічних інновацій на рівні власної педагогічної практики;
·        інформованість про новітні педагогічні технології,
·        знання новаторських методик роботи;
·        бажання створювати власні творчі завдання, методики, проводити експериментальну роботу;
·        готовність до подолання труднощів як змістовного, так і організаційного плану;

·        наявність практичних умінь засвоєння педагогічних інновацій та створення нових.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Я класний керівник.

З досвіду роботи