З досвіду роботи


Ю.Я. Волянська

викладач географії

викладач першої категорії

Вище професійне училище № 24 м. Заставна

 

 

 

«Впровадження елементів сучасних педагогічних

технологій на уроках географії».

 

 

Анотація. Сучасні мультимедійні технології (ІКТ) надають великі можливості для розвитку процесу освіти. Ще К.Д Ушинський відмітив: «Дитяча природа потребує наочності». Сьогодні на уроці використання комп’ютерних технологій стає найефективнішим засобом викладання географії. Інформаційно – комп’ютерні технології передбачають використання на уроках комп’ютера та мультимедійного проектора. Мультимедія – це засоби і  інструменти пізнання на  уроках, що сприяє розвитку мотивації, комунікативних здібностей, отриманню навичок, накопиченню фактичних знань, а також розвитку інформаційної грамотності учнів. Мультимедія вносить і етичний компонент – комп’ютерна технологія ніколи не замінить зв'язок між учнями. Вона тільки може підтримувати потенціал їх спільного прагнення до нових ресурсів і підходить для використання в різних навчальних ситуаціях, де учні, вивчають предмет, приймають участь в діалозі з однолітками і викладачами відносно вивченого матеріалу.

Вступ. Розумне використання в навчальному процесі наочних засобів навчання відіграє важливу роль в розвитку спостережливості, уваги, мови, мислення учнів. На відміну від звичайних технічних засобів навчання ІКТ дозволяють не тільки надати учням велику кількість готових, чітко відібраних, відповідним чином організованих знань, але й розвивати інтелектуальні, творчі здібності.

Спостерігається підвищення ефективності засвоєння навчального матеріалу, так як задіяні всі канали сприйняття учнів – зоровий, механічний, слуховий і емоційний. Використання мультимедійних презентацій доцільне на будь-якому етапі вивчення теми і засвоєння навчального матеріалу. Дана форма дозволяє представити навчальний матеріал як систему яскравих опорних образів, що дозволяє полегшити процес запам’ятовування та засвоєння знань.

Основна частина. Викладення навчального матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час ви-вчення, вивільняє ресурси здоров’я дітей. Учнів притягує новизна таких елементів уроку.

Подібні уроки допомагають вирішити наступні дидактичні завдання:

·                   Засвоїти базові знання з предмета;

·                   Систематизувати засвоєні знання;

·                   Сформувати навики самоконтролю;

·                   Сформувати мотивацію до навчання в цілому і до географії зокрема;

·                   Надавати навчально – методичну допомогу учням в самостійній роботі над навчальним матеріалом

Крім того, інформаційно-комп’ютерні технології навчання   надають доступ учням до нетрадиційних джерел інформації. Створюють можливості для творчої діяльності, формування професійних навиків, можливість реалізувати нові форми та методи навчання.

Аналіз науково – методичної літератури та періодичних видань показав, що мультимедійні презентації здатні розв’язати багато проблем процесу навчання, а саме :

- використовувати передові інформаційні технології;

- змінювати форми навчання та види діяльності в межах одного уроку;

- полегшувати підготовку вчителя до уроку та залучати до цього процесу учнів;

- розширювати можливості ілюстративного супроводу уроку, подавати історичні відомості про видатних вчених, тощо;

- реалізувати ігрові методи на уроках;

- здійснювати роботу в малих групах або індивідуальну роботу;

-  дають можливість роздруківки плану уроку та внесення в нього заміток та коментарів;

- проводити інтегровані уроки, забезпечуючи посилення міжпредметних зв’язків;

- організовувати інтерактивні форми контролю знань, вмінь та навичок;

- організовувати самостійні, дослідницькі, творчі роботи, проекти, реферати на якісно новому рівні з можливістю виходу в глобальний інформаційний простір, в тому числі з використанням  сайту дистанційного навчання ФМГ №17;

Випускник XXI століття живе в світі комп'ютерів, в міжнародному інформаційному суспільстві, і уміння користуватися інформаційними технологіями багато в чому визначає його життєвий успіх. Тому важливо вже зараз перетворити інформаційний простір, яке збагатить учня, сформує у нього необхідні якості.

Можна виділити два напрями використання мультимедійних технологій:

1. Оволодіння комп'ютерною грамотністю для отримання знань і умінь по темах на уроках географії.

2. Використання комп'ютерних технологій як могутнього засобу навчання, яке здатне значно підвищити його ефективність і якість знань учнів.

Використання на уроках географії та економіки ІКТ дає окрім досягнення навчальних цілей і можливість формування інформаційної грамотності у учнів - вони отримують знання про те, як переробляти, аналізувати, оцінювати величезний потік сучасної інформації, вчаться її обмірковувати і користуватися нею ж, а також управляти цією інформацією для досягнення різних практичних цілей. Сьогодні рівень володіння ІКТ є показником загальної культури людини.

В навчальному процесі, найчастіше вдається використовувати такі елементи мультимедіа, як електронні підручники (педагогічні програмні засоби), електронні енциклопедії, інтерактивні карти, освітні ресурси інтернету, диски з ілюстраціями,   геоінформаційні   програми, презентації.

Зараз   існує   певна       кількість    мультимедійних   підручників    з   географії.     Тому використання на уроках  демонстраційних засобів (слайди, атласи, малюнки в підручнику, анімації, відеозаписи) сприяють формуванню у дітей образних уявлень, а на їх основі - понять.   Але не завжди в таких підручниках можна знайти те, що дійсно потрібне  в конкретному випадку і підходить. Тоді  залишається     створити     і     використовувати     свої     уроки      за мультимедійними технологіями.

У роботі використовуються демонстраційні програми, до яких окрім картин, відеофрагментів, фотографій   можна   віднести:   

·             педагогічні  програмні засоби 

·             інтерактивні   атласи і карти

·             інтерактивну флеш анімацію

·             просторові (3-D) моделі       

·             уроки-презентації, розроблені    за допомогою   Power   Point.

Використовувати   їх   можна як на уроках вивчення нового матеріалу, так  і   на   уроках  закріплення   знань, практичних умінь і навиків, уроках повторення і систематизації знань, оцінки і перевірки отриманих знань.

Програма розробки презентацій   Power Point, що входить до складу Microsoft Office, дозволяє підготувати матеріали до уроку, комбінуючи різні засоби наочності, максимально використовуючи переваги кожного з них.

Наведу приклади деяких типів уроків з використанням презентацій в програмі Power Point:

1) лекційні, які мають головною метою викласти складний матеріал в зручній формі. Комп'ютерна лекція, розроблена засобами Power Point, - це не традиційно-монотонне викладення матеріалу, а тематично і логічно зв'язана послідовність інформаційних об'єктів, що демонструється на екрані або моніторі. В ході лекції використовуються  різні  інформаційні об'єкти: зображення  (слайди), звукові і  відеофрагменти.

Зображення (слайди) - це малюнки, фотографії, графіки, схеми, діаграми. Відеофрагменти - це фільми, включені в презентацію цілком або частково. Ефективність роботи зі слайдами, картинами і іншими демонстраційними матеріалами буде набагато вища, якщо доповнювати їх показом схем, таблиць.

В старших класах є можливість і самостійної роботи учнів, підсумком якої є складання опорного конспекту;

2)  уроки-ілюстрації     за   темами,    де    існує необхідність яскравих зорових образів; особливо це ефективно при вивченні країн ;

3) уроки   закріплення, узагальнення  і систематизації знань, де можна використовувати  різні ігрові форми, наприклад у вигляді телевікторин, а також інтерактивні тести та ін.;

4)  уроки   -   наочна   допомога,   що допомагають   за зразком,   створювати    подібні   проекти, презентації самостійно.

Висновок. Після таких уроків вивчений матеріал залишається  в пам'яті учнів як яскравий образ і допомагає вчителю стимулювати пізнавальну активність. Важливою умовою використання на уроці засобів Power Point є паралельне використання карт в атласі. Це дозволяє вчителю змінювати форму роботи, а учням переносити знання в нові умови, і швидше знаходити об'єкт, що відображається. 

Комп'ютерна презентація Power Point - це яскравий, наочний засіб, що відображає головний сенс і  пояснює головні тези, матеріал, супроводжуючий виступ вчителя.    

Інтерактивні методи зручно застосовувати з аудіовізуальними засобами навчання. Комплексно застосовувати інтерактивні й аудіовізуальні засоби навчання на уроках географії можна, як показують результати експериментальної роботи, у наступних напрямках.

По-перше, це використання демонстраційного комплексу "Комп'ютер - DVD - проекційний пристрій" на уроках вивчення нового матеріалу і закріплення пройденого при ілюстрації географічних закономірностей розвитку природи і суспільства на конкретному матеріалі. При цьому важливо гармонійно сполучити інтерактивний і аудіовізуальний способи надання інформації, не захоплюючись якимось одним. Аудіовізуальні засоби можуть спрямувати на учня могутній потік односпрямованої інформації, що складно осмислити за достатньо обмежений час на уроці, переглянувши тільки один раз. При цьому з їхньою допомогою можна продемонструвати яскраві географічні об'єкти і явища, використовуючи досить дешеві носії інформації. Інтерактивні засоби дозволяють керувати вчителю й учню потоком інформації, акцентуючи увагу на найбільш цікавих чи складних моментах досліджуваного матеріалу.

Використання мультимедийних інтерактивних засобів у сполученні з аудіовізуальними при виведенні зображення на великий екран істотно може підвищити ефективність навчання і мотивацію до нього. Комп'ютерні анімації дозволяють наочно й у динаміці розглядати багато географічних об'єктів і явищ. На великому екрані як би "оживають" схеми і взаємозв'язки між об'єктами і явищами.

         Від вивчення великого обсягу фактичного матеріалу поступово має сенс переходити до навчання прийомам його самостійного пошуку, узагальнення і систематизації, оскільки сучасні технічні засоби дозволяють з постійно зростаючою швидкістю обробляти і надавати доступ до великого обсягу людських знань. Особливо велику роль тут грають телекомунікаційні мережі типу

Комп'ютерні засоби навчання називають інтерактивними, оскільки вони здатні «відгукуватися» на дії учня і вчителя, «вступати» з ними в діалог. Комп'ютер можна використовувати на всіх етапах навчання:

- як джерело навчальної  інформації, частково або повністю замінюючий вчителя при поясненні нового учбового матеріалу, повторенні і закріпленні вивченого;

- як тренажер в процесі формування навчальних умінь і навиків;

- як  наочна   допомога   якісно   нового  рівня   для   організації   активної   учбово-пізнавальної діяльності;

- як    індивідуальний    інформаційний    простір    для    організації    дослідницької    роботи, самопідготовки і індивідуальної роботи;

- як засіб діагностики пропусків і корекції знань і умінь.

До основних переваг при використанні мультимедійних засобів можна віднести:

      яскраву ілюстративність (надають педагогу можливість ілюструвати урок, не розкриваючи зміст теми замість учителя);

       фрагментарність (надають можливість дозовано викладати матеріал, залежно від швидкості сприйняття учнями);

       методична інваріантність (відеофрагменти можна використовувати на розсуд учителя на різних етапах уроку, переслідуючи різні методичні цілі);

       інтегрованість (об’єднання матеріалу різних навчальних предметів, міжпредметні зв’язки);

       диференційованість (можливість подати матеріал чи перевірити знання на різних рівнях);

       скорочення часу вироблення технічних навичок;

       використання віддалених у просторі баз даних;

       діалог з програмою носить характер навчальної гри, що у більшості учнів підвищує мотивацію навчальної діяльності;

       лаконічність (викладення більшої кількості інформації за короткий час, але ефективніше; таким чином заощаджується час уроку);

       евристичність (подання нового матеріалу настільки зрозуміло, щоб нові знання виявились доступними для свідомого засвоєння учнем);

       можливість за коротший проміжок часу донести до учнів більший об'єм матеріалу;

       учні більш комфортно і розкуто почувають себе під час нетрадиційної подачі знань;

       з'являється зацікавленість у тих учнів, в яких неповністю сформовані навчальні навички;

 полегшується робота вчителя під час підготовки до уроку.

 індивідуальний підхід до кожного учня;

 широкі можливості для самоконтролю.

         Ефективність впровадження інтерактивного нав­чання, забезпечується спеці­альною організацією навчального процесу, яка складається з кількох етапів.

Діяльність учителя географії в умовах комп’ютеризованого навчання набуває нових функцій. Зокрема, це здійснення оперативного керування індивідуальною діяльністю всіх учнів; своєчасна оцінка труднощів кожного учня при розв’язуванні пізнавальних задач і надання їм необхідної допомоги; врахування специфічного характеру помилок, що їх допускають учні. Вчитель повинен бути готовий до впровадження педагогічної технології. Так, порівняння даних, одержаних різними дослідниками, та аналіз їх у контексті вимог особистісно-орієнтованого підходу до виховання і навчання дітей дозволяє визначити такі показники готовності педагога до інноваційної діяльності:

·                   усвідомлена потреба введення педагогічних інновацій на рівні власної педагогічної практики;

·                   інформованість про новітні педагогічні технології,

·                   знання новаторських методик роботи;

·                   бажання створювати власні творчі завдання, методики, проводити експериментальну роботу;

·                   готовність до подолання труднощів як змістовного, так і організаційного плану;

·                   наявність практичних умінь засвоєння педагогічних інновацій та створення нових.

 

 

 


 

Список використаної літератури

1. Жемеров О. О. Сучасні технології навчання географії України : Метод. посіб. для студ.-географів ВНЗ / О. О. Жемеров, В. М. Блазун. – Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2014. – 32 с.

 2. Назаренко Т. Г. Теоретичні основи теорії навчання / Т. Г. Назаренко // Географія та економіка в сучасній школі. – 2013. – №2. – С. 31– 33.

3. Пометун О. І. Енциклопедія інтерактивного навчання / О. І. Пометун. – К., 2007. – 144 с.

4. Раджа Рой Сингх. Образование в условиях меняющегося мира / Раджа Рой Сингх // Перспективы. Вопросы образования. – 1993. – № 1. – С. 7.

 5. Сучасні педагогічні технології навчання [Електронний ресурс]. ‒ Режим доступу:

6. Шоробура І. М. Підготовка сучасного педагога до реалізації змісту шкільної географічної освіти засобами інноваційних технологій / І. М. Шоробура // Педагогічний альманах. – 2014. – Випуск 24. – С.83–91.


     Ю.Я. Волянська

     викладач першої категорії

                              професійно-теоретичної підготовки

                               спецдисциплін кулінарного профілю

 Вищого професійного училища № 24 м. Заставна

 

 

«ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНО - КОМУНІКАТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ»

 

 

 

Не кожен стане письменником,

          актором, але майстром своєї

справи повинен стати кожен.

 

В.Сухомлинський

 

Анотація. Сучасна освіта у всьому світі відчуває значні зміни, що стосуються не тільки змін у питаннях змісту навчальних матеріалів, а й технологій та форм їх передачі. Передача знань – важливий процес, від якого залежить якість засвоєння знань, і, що важливо, успіх формування необхідних життєвих навичок. Освітня сфера, віддзеркалюючи ті процеси, що відбуваються в суспільстві, перебуває під впливом трансформації та глобалізації. Адже на ринку праці, в суспільстві для людини важливим є не тільки володіння необхідним обсягом знань, а й уміння швидко та мобільно реагувати на зміни, ефективно спілкуватися й орієнтуватися в інформаційному просторі, мати здатність постійно навчатись та відповідати потребам громадянського суспільства. Однією з важливих тенденцій сьогодні є надання освіти на засадах компетентнісного підходу.

Вступ. Сучасний кухар-кондитер – це одночасно професіонал, художник, дієтолог, психолог і, навіть, чарівник. Він повинен володіти тонкими смаковими відчуттями та добре розвинутим почуттям міри; має бути швидким, спритним, зібраним, відчувати форму, лінію, колір.

Використання новітніх технологій у сучасному суспільстві стає необхідним практично в будь-якій сфері діяльності людини. Оволодіння навичками цих технологій, в освітньому процесі, багато в чому визначає успішність професійної підготовки учнів.

Сучасний урок передбачає підготовку не теоретиків, а гуманних, освічених людей; навчання не словом, а справою; проведення уроку не для учнів, а разом з ними; спрямування діяльності не на групу в цілому, а на особистість кожного учня; забезпечення повного засвоєння навчального матеріалу на уроці. Педагогічна інноватика полягає у постійному пошуку і впровадженні нових максимально ефективних технологій навчання і виховання, результатом яких має бути формування високо адаптованої до змінних умов, активної діяльної, творчої особистості, яка вміє аналізувати, долати будь-які труднощі, бо вона ще в юному віці з допомогою вчителя пізнала, створила себе, навчилася володіти собою.

Виклад основного матеріалу. Замість дошки нині можна використовувати відео – демонстрації, динамічні малюнки, що дають змогу наочно збагатити пояснення матеріалу, звертаючи увагу на особливо складні та неоднозначні моменти. Впровадження сучасних досягнень у сфері мультимедійних технологій в освіту дозволяють реально полегшити працю викладача, підвищити мотивацію до навчання, оптимізувати ефективність і якість педагогічного  процесу. Використання комп’ютера дозволяє створити інформаційне середовище, що стимулює інтерес та допитливість учнів.

Підвищення якості освіти визначається використанням нових методів і засобів навчання. Активне навчання потребує залучення учнів в освітній процес.

Подання навчального матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час навчання, вивільняє ресурси фізичних сил та увагу учнів. Це стає можливим завдяки властивостям інтерактивності електронних додатків, які оптимально пристосовані до організації самостійної пізнавальної діяльності учнів.

Мною створено ряд комп’ютерних презентацій, які використовуються на етапі вивчення нового матеріалу та закріплення знань учнів

Наприклад, до теми «Асортимент і класифікація тортів, їх характеристика»

                         

 

В практичній діяльності на уроках предмета «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» використовую метод інтелект-карт, який дозволяє перетворити процес вивчення навчального матеріалу на цікавий квест, незалежно від форми роботи: індивідуальної чи групової. Зазначу, що робити це набагато ефективніше через ті речі, які цікаві учням і не відірвані від їхнього життя.

Інтелект-карти можна використовувати на уроках дисциплін: «Технологія приготування борошняних кондитерських виробів з основами товарознавства» для:

˃ створення презентацій,

˃ моделювання «ситуації успіху»,

˃ «мозкового штурму»,

˃ розвитку інтелектуальних здібностей та критичного мислення учнів,

˃ підготовки до конкурсів професійного спрямування тощо.

Ментальні  карти можна  використовувати на різних типах уроку: вивчення нового матеріалу, закріплення матеріалу, узагальнення матеріалу, написання доповіді, підготовка проекту, презентації, анотацій, конспектування  тощо.

Наприклад до теми «Класифікація соусів»

Одним із ефективних методів навчання є сторітелінг.

Сторітелінг – технологія створення історії та передачі за її допомогою необхідної інформації з метою впливу на емоційну, мотиваційну, когнітивну сфери слухача.

Причини, за якими сторітелінг є ефективним методом навчання, наступні:

·    учні люблять слухати історії більше, ніж доповіді, описи чи визначення, тому що вони легше сприймаються (задіяна не лише раціональна сторона сприйняття інформації, а й образна) - реалізується принцип доступності навчання;

·    в історії є герой, який змінюється; ці зміни відбуваються в процесі боротьби, наполегливої праці, виконання складних завдань;

·    історія динамічна (сучасні молоді люди з кліповим мисленням краще сприйматимуть історію, ніж текст іншого виду);

·    історія впливає на почуття слухача, а це підвищує рівень концентрації уваги (тому всі уважно слухають навчальний матеріал, сприймають його, а потім з легкістю можуть відтворити) - реалізується принцип міцності емоційного навчання.

За допомогою сторітелінгу можна отримати два важливі результати:

  • пожвавлення атмосфери у навчальному колективі, зняття напруженості, створення не вимушеної обстановки;
  • він є одним із найбільш простих та швидких шляхів встановлення контакту між педагогом та вихованцями, засобом привернення та утримання їх уваги.

Для створення та розповіді історій сучасна молодь може використовувати цифрові технології. Можливості створення цифрових історій не мають меж. Задача педагога полягає у раціональному виборі інструментів, методик і підходів, які якнайкраще відповідатимуть ресурсам викладача, потребам здобувачів освіти, поточним навчальним проектам і задачам.

Створення цифрових історій заохочує навчання і робить освітній процес більш захопливим. У всіх проектах учні отримують можливість створювати, грати ролі та виступати перед публікою.

Сторітелінг може стати цікавою частиною будь-якого навчального заняття. Він допоможе молоді розвинути креативне мислення, ораторські навички та подолати страх публічних виступів.

Приклад сторітелінгу:

До теми «Печиво»

Варіант 1. Печиво - невеликий кондитерський виріб, випечений із тіста. До тіста для печива іноді додають різні зерна; печиво зазвичай формують у вигляді кружечків, квадратів, зірочок, трубочок; іноді печиво роблять з начинкою (шоколадом, родзинками, молоком, що згущує, кремом) або поміщають начинку між двома печивами.

Для спонукання та стимулювання учнів до навчальної діяльності використовую ігрові технології, які можна впроваджувати на уроках та в позаурочний час. Цільова орієнтація технологічних ігор є такою: в учнів розширюється кулінарний кругозір, розвиваються пізнавальні інтереси.

Пропоную застосовувати на уроках завдання–ігри, ігрові форми з текстом підручника, кросворди.

Наприклад, при вивченні теми «Приготування заправних супів» пропоную учням гру «Фантазії шеф-кухаря», в якій необхідно дізнатися з чого зазвичай готують заправний суп та вигадати свій власний рецепт, записати його назву, перелік продуктів та рецепт приготування.

Зразок оформлення гри «Фантазії шеф-кухаря»

Для закріплення вивченого матеріалу та систематизації знань використовую сучасний метод печворк.

Печворк– це клаптеве шиття, вид декоративно-ужиткового мистецтва. Вироби створюються за принципом мозаїки, коли при зшиванні

різнокольорових клаптиків тканини утворюється єдине полотно з різноманітними візерунками, картинами і навіть фактурою.

Кожен клаптик - це окрема тема плюс малюнок-асоціація до неї. Працюючи в парах, групах або самостійно, учні створюють інформаційні блоки, з'єднавши які, отримують цілісну картину.

Щоб зацікавити учнів, зробити навчання результативним необхідні нестандартні підходи одним з яких є створення інтерактивних вправ.

Wordwall- багатофункціональний інструмент для створення як інтерактивних, так і друкованих матеріалів. Інтерактивні вправи відтворюються на будь-якому пристрої, що має доступ до інтернету: на комп'ютері, планшеті, телефоні або інтерактивній дошці.

Зразок використання сервісу Wordwall до теми: «Технологія приготування заварного тіста та виробів з нього» (еклери, профітролі, тістечко «Шу»).

 

 

Висновок. З свого досвіду роботи я переконалась, що ефективний є той живий, швидкий урок на якому всім цікаво вчитися, на якому так організована робота, що жоден здобувач освіти не залишиться без роботи і уваги, всі працюють, добре розібрались і засвоїли матеріал уроку, виконали кілька видів роботи, всі чи майже всі отримали оцінку.

Отже, використання інноваційних технологій– це зацікавлення здобувачів освіти до навчального предмета, розширення їхнього кругозору, підвищення мотивації до навчання, активізації розумової діяльності, сприяння узагальненню інформації та кращому її засвоєнню.

 

 

 

 

 

 

Використана література

1.     Банарик Н.Б. У пошуках моделі інтегрованого уроку // Всесвітня література. - 1997. - №7. - С.11.

2.     Бех І. Інтеграція як освітня перспектива //. - 2002. - №5. - С.5-6.

3.     Бицюра Ю. Інтегрована система навчання // Завуч (Перше вересня). - 2002. - №16. - С.10-11.

4.     Гончаренко С., Мальований Ю. Інтегроване навчання: за і проти // Освіта. - 1994. - 16 лютого. - С.3.

5.     Іванчук М.Г. Інтеграція як наукова категорія // Педагогіка і психологія. Вісник АПН України. № 2 (43) - К., 2004. - С.23-31.

6.     Іванчук М.Г. Інтегрований урок як специфічна форма організації навчання //. - 2004. - № 5. - С.10-13.

7.     Іванчук М.Г. Інтегроване навчання: сутність та виховний потенціал. (Виховання особистості в умовах інтегрованого підходу до навчання). - Чернівці: Рута, 2004. - 359 с.

8.     Концепція розвитку загальної середньої освіти; Проект // Освіта України. - 2000. - № 33.

9.     Клепко С. Шляхи вдосконалення досліджень в освіті// Управляння освітою-2004-№ 10-11.-2-3

10.                       Підласний І.П. Практична педагогіка абр три технології. Інтерактивний підручник для педагогів ринкової системи освіти=К. Видавничий дім «Слово», 2004.-616с.

11.                       Семриденко О.С. Навчання XXI століття: ІКТ – компетентність педагогів-2012- № 1-С.7-10


Ю.Я. Волянська

викладач першої категорії

Вище професійне училище № 24 м. Заставна

 

 

 

«Застосування активних форм і методів формування правової культури учнів з метою підготовки конкурентоспроможного робітника».

 

 

Кожен, хто ходить по землі,

має свої обов’язки в житті.

Е.М. Хемінгуей

 

 

Анотація.Одним із аспектів усебічного розвитку особистості є висока правова культура. Адже не можна вважати фізично здорову людину гармонійно розвиненою, якщо вона, маючи широкі знання, добре працюючи або навчаючись, порушує закони, права. Здатність людини розуміти правила співжиття і вимоги законів та відповідно поводитися не є вродженою, вона формується під впливом спеціальних виховних заходів, є наслідком спілкування з іншими людьми, участі в різних видах діяльності.

Вступ.Правове виховання - виховна діяльність училища, сім'ї, правоохоронних органів, спрямована на формування правової свідомості та навичок і звичок правомірної поведінки здобувачів освіти.

Необхідність організації правового виховання учнівської молоді зумовлена розбудовою правової держави, існування якої немислиме без відповідного рівня правової культури її громадян, трансформацією правової системи, необхідністю подолання правового нігілізму та правової неграмотності.

Соціально-економічна ситуація на початку XXI ст. в суспільстві не сприяє формуванню належного морального середовища для виховання молоді. Несприятливе побутове оточення, важке матеріальне становище сімей і погіршення у зв'язку з цим внутрішньо сімейних стосунків, поведінка яких виходить за межі моральних і правових норм. Збільшується кількість підлітків, які не вчаться і не працюють, зростає дитяча злочинність. Поширення злочинності серед неповнолітніх випереджає її загальне зростання.

Основна частина. Метою правового виховання здобувачів освіти є формування в них правової культури громадянина України, що складається зі свідомого ставлення до своїх прав і обов'язків перед суспільством і державою, закріплених у Конституції України, з глибокої поваги до законів і правил людського співжиття, готовності дотримуватися й виконувати їх вимоги, що виражають волю та інтереси народу, активної участі в управлінні державними справами, боротьби з порушниками законів.

Прилучення здобувачів освіти до правової культури збагачує їх духовне життя, а знання ними своїх прав і обов'язків розширює можливості їх самореалізації. Правове виховання зміцнює життєву позицію, підвищує громадянську активність, загострює почуття непримиренності до негативних явищ. Його специфіка зумовлена соціально-правовим статусом  молоді в суспільстві. Здобувачі освіти матеріально залежні від батьків чи опікунів їх самостійність і активність коригує педагогічний колектив, їм бракує правових знань і досвіду правових відносин, вони мають засвоювати правові закони, які регулюють їхнє життя і діяльність як неповнолітніх, і правові норми, якими їм доведеться керуватися в майбутньому.

Недоліками правовиховної роботи  на сучасному етапі є превалювання в її змісті питань кримінального права, надання переваги вивченню прав особистості, недостатня увага до вивчення обов'язків, особистої відповідальності людини за свою поведінку. Відсутнє обґрунтування справедливості правових норм, розкриття змісту моральних засад, відповідно до яких формулюються правові заборони, обмеження. Відчутним є розрив між змістом правових норм і конкретною поведінкою учнів.

Правове виховання передбачає вирішення таких питань:

1. Озброєння здобувачів освіти знаннями законів, підвищення їхньої юридичної обізнаності, систематичне інформування про актуальні питання права, адже правові знання є основою, на якій формується правова свідомість. Вони допомагають  співвідносити свої вчинки і поведінку своїх товаришів не лише із загальновідомими моральними нормами, а й з вимогами законів, коригувати, змінювати її у правильному напрямі.

Значна частина здобувачів освіти  хоча й не знає конкретних правових норм, але не допускає правопорушень. Регулятором їх поведінки є дотримання норм моралі та звичаїв. Такі здобувачі освіти не завдають шкоди іншим, не скоюють крадіжок та інших правопорушень, тому що керуються в конкретних ситуаціях моральними принципами.

2. Формування в здобувачів освіти  правової свідомості - сукупності правових уявлень, поглядів, переконань і почуттів, що визначають ставлення особистості до вимог законів, регулюють її поведінку в конкретній правовій ситуації. "Становлення правової свідомості, - стверджує О. Вишневський, - один з основних напрямів формування громадянина. У сім'ї та в закладі повинна не тільки навчитися поважати закони, відстоювати свої права та свободи, а й поважати чужі, толерантно ставитись до чужих поглядів, шанувати права інших на самовираження, власні культурні цінності, вибір конфесій, участь у політичному житті тощо. Все це надзвичайно важлива сфера виховання, передусім з точки зору потреб державотворення".

Правові погляди мають бути засновані на загальних правових знаннях та уявленнях про державу і право, правові відносини між людьми, конституційні права та обов'язки особистості. Важливо, щоб ці знання й уявлення правильно відображали певні правові норми, адже інакше правові погляди будуть хибними.

Одним із найважливіших компонентів правової свідомості є переконання - усвідомлення людиною істинності світоглядних та моральних понять і її особиста готовність діяти відповідно до цих правил і понять.

У процесі правового виховання важливо виховувати в них вищі правові почуття, які б регулювали їх поведінку (відповідальність, справедливість та ін.), інакше головним регулятором її стануть прості емоції (гнів, страх тощо), які спричиняють ситуативну поведінку.

·           3. Формування поваги до держави і права, розуміння необхідності дотримання вимог законів. Такі якості виховують, розкриваючи соціальну суть і роль держави та права. Виховання у здобувачів освіти поваги до закону і правопорядку, переконаності в необхідності дотримання правових норм здійснюють через виховання поваги до правоохоронних органів, людей, які охороняють закони. Проте не слід залякувати  цими органами, бо вони не зможуть усвідомити, що закони виконують не лише каральну функцію, а й захищають інтереси суспільства, громадян.

·           4. Вироблення навичок і умінь правомірної поведінки. Звичку і вміння дотримуватися вимог права і моралі слід розглядати як продукт свідомого ставлення   до визнання свого громадянського обов'язку, дотримання правових норм. Як правомірна, так і неправомірна поведінка залежать від певних мотивів. Одні  дотримуються правових норм унаслідок глибокої переконаності; інші - тому, що перебувають під постійним контролем дорослих або побоюються можливого покарання; ще інші пристойною поведінкою намагаються досягти своїх егоїстичних цілей. Нерідко така поведінка зумовлена звичкою дотримуватися правил співжиття. Педагог мусить знати, якими мотивами керується здобувач освіти, дотримуючись норм закону.

·           5. Формування  нетерпимого ставлення до правопорушень і злочинності, прагнення протидіяти цим негативним явищам, вміння протистояти їм. В юридичній літературі розглядають різні рівні активності особистості щодо вимог закону. Дотримання правових норм свідчить про мінімальний рівень активності особистості, оскільки їй слід лише уникати заборонених законом дій. Виконуючи правові норми, індивід виявляє більшу активність, використовуючи їх, - виявляє найвищий ступінь активності. Третій рівень активності передбачає, щоб здобувач освіти не лише сумлінно виконували свої обов'язки, а й вимагали цього від інших. Така позиція формується внаслідок їхньої діяльності, спрямованої на забезпечення дисципліни й порядку в закладі та за її межами. Будь-які спроби ізолювати від негативного, замовчувати і приховувати від них недоліки життя не виховує у них непримиренного ставлення до цих явищ, не мобілізує їх на боротьбу з ними, не виробляє імунітету проти їх впливу.

·           6. Подолання у правовій свідомості хибних уявлень, сформованих під впливом негативних явищ життя. Специфічним недоліком правової свідомості окремих здобувачів є хибні уявлення про зміст правових норм. Вони визнають наявність заборон, але неправильно уявляють собі їх суть, наслідки невиконання. Багато з них упевнені, що за правопорушення відповідають лише дорослі, а неповнолітні нібито звільняються від такої відповідальності. Вони не переконані в дієвості положення, що "незнання закону не звільняє від відповідальності тих, хто його порушує", нерідко не вміють зіставляти свої дії та вчинки з вимогами права. За необхідності давати правову оцінку конкретному правопорушенню, вони виходять з власних уявлень про протиправне, що, як правило, ґрунтуються не на знаннях конкретних положень закону, а передусім на відомих їм нормах моралі. Такі недоліки правової свідомості є однією з причин вчинення правопорушень неповнолітніми.

Зміст правового виховання визначається особливостями права як нормативно-регулятивного явища, його суспільними функціями і значенням в організації та управлінні суспільством. Законодавство України охоплює різні галузі права. Серед них чільне місце належить державному праву. Його норми регулюють найважливіші суспільні відносини, що закріплюють основи організації суспільства і правового становища особи, державного устрою. Особливим аспектом державного права України є її Конституція як Основний Закон держави і суспільства.

Адміністративне право регулює організацію і діяльність апарату державного управління. Здобувачі освіти  повинні мати уявлення про органи державного управління та норми адміністративного права, які охоплюють санітарні, протипожежні правила, а також правила дорожнього руху, користування транспортом, поведінки в громадських місцях, військового обліку та багато інших, що регулюють діяльність різних установ, їх працівників, поведінку громадян. Якщо людина порушує встановлені правила, її вважають правопорушником і накладають на неї адміністративне стягнення. Служба у справах неповнолітніх має право застосовувати до них різні види стягнень.

Відносини між людьми, громадянами й організаціями, між самими організаціями регулюються нормами цивільного права, що покладає певні обов'язки і надає права громадянам і організаціям. Підлітки, як і дорослі, вважаються правоздатними, можуть мати майно, яке їм дісталося у спадок, можуть бути авторами вірша чи оповідання тощо. Щоправда, не кожна правоздатна особа може самостійно здійснювати свої права. Оскільки здатність діяти розумно, правильно розпоряджатися своїм майном, брати на себе певні обов'язки людина набуває у відповідному віці, закон визначає поняття "цивільна дієздатність" та встановлює її межі (15 років - часткова дієздатність, 15-18 - відносна дієздатність, 18 років - повна дієздатність).

Норми права і моралі регулюють сімейні відносини людей. У процесі правового виховання здобувачів освіти знайомлять із сімейними правовідносинами, правами і обов'язками батьків стосовно одне одного, щодо виховання дітей та ін.

У процесі правового виховання засвоюють і окремі положення трудового права, адже невдовзі їм доведеться працювати в установах, на підприємствах, де вони стикатимуться з багатьма питаннями, в яких мають бути компетентними (умови прийому на роботу, переведення і звільнення з роботи, тривалість робочого дня й часу відпочинку, охорона і оплата праці, моральна та матеріальна відповідальність тощо).

Ознайомлюючись з питаннями кримінального права, повинні чітко уявляти, що таке злочин, відповідальність за підготовку і намір злочину, співучасть у злочині, вік кримінальної відповідальності, необхідна оборона, кримінальне покарання, відбування покарання в місцях позбавлення волі, а також усвідомити, що жоден злочин не залишається безкарним.

Реалізація завдань і змісту правового виховання здобувачів освіти  здійснюється передусім у процесі навчання. Вивчення гуманітарних предметів спрямоване на формування в них високих ідеалів, морально-правових якостей, непримиренності до аморальних явищ, правопорушень і злочинності. Дисципліни природничого циклу дають змогу торкнутися питань з різних галузей права, зокрема його нормативних актів щодо охорони природи, охорони праці, охорони здоров'я людини та ін. Важлива роль у правовому вихованні належить курсу правознавства, у процесі вивчення якого вони знайомляться з усіма галузями права, здобувають знання, вміння і навички в системному вигляді.

Засвоєні на уроках правові знання поглиблюються і розширюються у позакласній виховній роботі. Вибір форми чи методу виховного впливу залежить від його мети, змісту, вікових та індивідуальних особливостей учнів і можливостей педагогічного колективу. Обираючи методи і форми виховної роботи, важливо також враховувати популярність їх серед здобувачів.

Висновок.Здійснюючи правове виховання на уроках і під час спеціальних виховних заходів, важливо розкривати зміст усіх галузей права, не зосереджуючи уваги на одній із них. Розкриваючи конкретні правові норми, слід показувати їх зв'язок з правилами моралі, на яких вони базуються; ілюструючи випадки порушень норм права, не зловживати негативними прикладами, краще наводити ті, що демонструють, як треба діяти в подібній ситуації. Розповідаючи про злочини, не варто деталізувати факти, оскільки це може навчити окремих здобувачів освіти методики скоєння злочину; необхідно розкривати суть негативних фактів так, щоб вони викликали відразу, а не захоплення ними.

Вирішальним моментом у правовому вихованні здобувачів освіти є висока правова культура педагогів і відповідний правово-психологічний клімат в училищі та в сім'ї. У правовиховній роботі  важливу роль відіграє залучення здобувачів освіти до посильної діяльності, яка передбачає певний обсяг правових знань, умінь та навичок. Це передусім участь у дитячому самоврядуванні, зокрема в роботі комісії з дисципліни і порядку, в загонах юних інспекторів дорожнього руху, юнацьких добровільних пожежних дружинах, у різних формах природоохоронної роботи.

Залучення  до правоохоронної та природоохоронної діяльності в училищі та за її межами слід оцінювати з погляду проведення профілактичної роботи з  молоддю і з погляду набуття нею правового досвіду, виховання в неї непримиренного ставлення до негативних явищ життя. Виховані в таких умовах здобувачі активно протидіятимуть цим явищам.

 

 

Список використаної літератури

1.     Агаркова Н. І. Педагогічні умови забезпечення соціально-правового захисту старшокласників : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спец. 13.00.05 “Соціальна педагогіка” / Н. І. Агаркова – К., 2003. – 21 с.

2.     Адаптований переказ Конвенції ООН про права Міжнародна Ліга прав дітей та молоді. – К., 2000. – 26 с.

3.     Актуальні проблеми виховання дітей в закладах: [наук.-метод. зб.] – К. : Інститут проблем виховання АПН України, 2002. – 168 с.

4.     Бадора С. Теорія і практика виховання в опікунському середовищі (на матеріалах Польщі) : дис. … доктора пед. наук : 13.00.05 / Бадора Сільвія. – Івано-Франківськ, 2001. – 457 с. – Бібл. : 402–441.

5.     Бедь В. В. Юридична психологія : навч. посіб. / В. В. Бедь – К. : Каравела. – 2002. – 376 с.

6.     Бех І. Д. Виховання особистості : [У 2 кн.] Кн. 1: Особистісно орієнтований підхід : теоретико-технологічні засади : наук. вид. / І. Д. Бех – К. : Либідь, 2003. – 280 с.

7.     Волинець Л. С. Права дитини в Україні : проблеми та перспективи / Л. С. Волинець; Український ін-т соціальних досліджень; Інститут дитинства. – К. : Логос, 2000, – 75 с.

8.     Володарська М. О. Світ прав дитини. Уроки громадянської освіти : Інтерактивні методики / М. О. Володарська – Харків : Скорпіон, 2005. – 108 с.

9.     Гуманізація взаємин вчителя та учнів – необхідна умова особистісно орієнтованої освіти : наук.-метод. зб. / За ред. С. Д. Максименко. – К.–Житомир, 2004. – 203 с.

10.                       Єременко Л. В. Специфіка виховання бережливого ставлення до матеріальних цінностей в учнів/ Л. В. Єременко //

 






Опис досвіду роботи    викладач географії Вищого професійного училища № 24 м. Заставна                                                       Волянської  Юлії  Ярославівни        
                                                              Педагогічне кредо:                                                           Відкрити в кожній дитині душу творця, дати
                                                            їй змогу пробудитися і розквітнути.

                                              
         Працюю викладачем географії з 2013 року. Мій стаж роботи 3 роки.
Проблема, яку вирішую в процесі роботи: «Підвищення ефективності сучасного уроку через самостійну роботу учнів». Ніщо так не возвеличує людину, як здатність мислити й діяти самостійно, тому у своїй роботі особливу увагу приділяю організації самостійної роботи учнів на уроці і в позаурочний час. Розвиваючи в учнів вміння працювати самостійно, ми готуємо їх до подальшого самостійного життя. Працюючи з дітьми, намагаюсь зацікавити їх предметом, показати необхідність знань з географії в оволодінні ними обраною професією.
         Перед нами, викладачами, стоїть завдання: учням, які прийшли в училище, прищепити любов до обраної професії, підготувати їх до самостійного життя, навчити застосовувати набуті знання на практиці. Велику роль у досягненні цього відіграють і уроки географії.


         Вважаю, що формування свідомості сучасного громадянина неможливе без твердих знань про всі країни світу.
Уроки географії  – це твір мистецтва, де педагог уміло використовує всі можливості для розвитку особистості учнів. Вважаю, що кожна дитина повинна сама зрозуміти необхідність твердих знань географії, що допоможе се відчути справжнім громадянином України.
         Значну увагу намагаюся приділяти позакласні роботі і роботі зі слабо встигаючими дітьми, продовжую засідання гуртка «Пілігрім». На мою думку, поглиблене вивчення географії, дає можливість учням вільно почувати себе у мовному середовищі, орієнтуватися у самостійному житті, легко спілкуватися з ровесниками.
         Щоб більше зацікавити вихованців своїм предметом, використовую різноманітні форми роботи на уроці. Це і колективні та індивідуальні форми, роботи в парах, бліц-опитування, ланцюжок, інтерактивний мікрофон, карусель.
         Застосовую нестандартні форми проведення уроків: урок-гра, урок-театральна інсценізація, урок – літературна подорож. До кожного уроку ретельно готуюся, підбираю цікавий матеріал, використовую метод випереджувальних завдань, пропоную підготувати реферати, повідомлення, щоб максимально використати академічну годину.
         Постійно займаюся самоосвітою. Системно слідкую за новинами науково-методичної літератури, освітянською пресою, розробляю відкриті уроки та виховні заходи, тематику яких намагаюся підпорядкувати проблемі, над якою проблемою працюю.
         Кабінет географії, яким я завідую хочу перетворити на життєдайну оазу до якої будуть тягнутися діти, щоб доторкнутися джерела мудрості, доброти, моральності і духовності.
         Постійно працюю над його удосконаленням, озеленюю, добираю цікавий і ненав’язливий інтер’єр, дбаю про зручність та затишок робочих місць учнів та викладача.  Поповнюю комплексно-методичне забезпечення кабінету, виготовляю з гуртківцями плакати,  таблиці, яскраву наочність.
Вважаю, що моя праця принесе користь вихованцям і моїй країні.


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Я класний керівник.