Відкритий урок на тему: " Китай. Економіко – географічна характеристика"


Тема уроку: Китай. Економіко – географічна характеристика.
Мета уроку:
формувати в учнів систему знань про особливості населення, економічної політики, галузей міжнародної спеціалізації Китаю;
розвивати та вдосконалювати навички учнів оцінювати географічне положення і природно – ресурсний потенціал країни;
продовжити формування умінь учнів працювати з картами атласу і матеріалом підручника.

Обладнання: фізична карта Азії, підручники, глобус.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Якщо навіть день людина була твоїм учителем,
шануй її як власного батька до кінця віку.
(Чень Цзижу)
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
Бесіда з питань і завдань
1.    Назвіть столицю Японії.
2.    Яка форма правління в Японії
 ( конституційна монархія)
3.    Назвіть чотири острови, які тримають Японію
 (о. Кюсю, о. Сікоку, о. Хонсю, о. Хоккайдо)
4.    Опишіть природні умови і ресурси Японії
Японія – острівна країна, 75% території – гори. Країна лежить у помірних та субтропічних широтах. На півночі клімат помірний, на решті її території субтропічний, на південному сході завдяки вітрам з Тихого океану – мусонний. На корисні копалини бідна,є невеликі запаси паливних і рудних корисних копалин, що не мають промислового значення. Японія багата на гідроресурси.
5.    Які особливості адміністративно – територіального устрою і населення Японії.
За формою правління Японія конституційна монархія. За адміністративно – територіальним поділом в Японії виділяють 47 префектур. Площа – 378 тис , населення 127,6 млн осіб.
6.    Які галузі міжнародної спеціалізації Японії?
Ставши економічною наддержавою, Японія все більше впливає на світове господарство. Експортуються: автомобілі, напівфабрикати, офісне устаткування, хімічні товари, метали. Найважливішим напрямом зовнішньоекономічної діяльності є експорт капіталів – близько 50 млрд $ на рік. Є одним з світових лідерів на рівні з США та Великою Британією. Японія підтримує торгово – економічні зв’язки з країнами усіх континентів. 
ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Одже, ми продовжуємо вивчати країни Східної Азії і тема сьогоднішнього уроку «Китай. Економіко – географічна характеристика». (запис у зошит)
Китай завжди вражав мандрівників іноземців своєю самобутністю. Про Китай можна знати багато чи мало, але не можна знати все чи не знати нічого. Ви вже знате, що Китай посіда 1 місце в світі за кількістю населення 1млрд 304 млн, з курсу історії вам відомо про велику китайську стіну, папір та порох – винайдені китайцями. Карта розповість вам про різноманітність природних умов і величезну площу – 9,6 млн км2 - у 16 разів більша за площу України. Для багатьох Китай великий товаровиробник чаю, продукція яка заповнила наші ринки. За останніми даними Китай займає 2 – 3 місця за розміром ВВП. Ми вже знаємо про чинники «японського економічного дива»,  сьогодні уроці ми звернемося до причин, які сприяють народженню ще одного економічного гіганта у східні Азії, в цьому нам допоможуть учні, які отримали випереджувальні завдання. Але спочатку запишить  план уроку:
1.     Екоміко- геграфічне положення  країни.
2.     Природні умови і ресурси.
3.     Історія, культура, релігія.
4.      Населення
5.     Господарство
6.     Особливості китайської кухні.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Викладач. В нас на уроці працюють групи: екологи, культурологи, демографи, історики які отримали попередні завдання і зарас нам розкажуть про країну Китай.
Учень 1.
1.    Економіко – географічне  положення.
Китай – народна республіка, унітарна держава, що складається з 23 провінцій, 5 національних автономних районів, 4 міст центрального підпорядкування, а також особливих адміністративних районів Сянган  і Аоминь. Межує з 4 державами, омивається Тихим океаном.
(показ на карті)
Учень 2.
Протяжність країни з півночі на південь – 5,5 тис км, а з заходу на схід – 5,2 тис км. Довжина сухопутних кордонів – 21,5 тис км, морських – 15 тис км.
У Китаї є спеціальний адміністративний район Тайвань із особливим статусом. У 1997 році до складу КНР увійшов ще один спеціальний район – Сянган, який тривалий час перебував у складі Великобританії, а у 1999 році – Аоминь  – колишня колонія Португалії.
Учень 3.
Економіко – географічне положення Китаю є надзвичайно вигідним. Він є морською державою, що підсилює вигідність її ЕКП і геополітичного положення. Глобальне положення Китаю по відношенню до США – головного ядра світової сили, а також по відношенню до Японії – однієї з наймогутніших держав теж дуже вигідне. Китай належить до країн «третього світу», цю країну часто називали «світовим селом».
Викладач. Економіко – географічне положення країни вигідне. А тепер давайте з’ясуємо особливості природних ресурсів Китаю, про це нам повідомлять «Екологи»
2.    Пиродно – ресурсний потенціал та економічна ситуація.
Учень 1.
Китай має надзвичайно багатий і різноманітний природно – ресурсний потенціал. На розміщення виробництв і на розселення в першу чергу впливає рельєф:
-         Західна частина є найвищою тут розташоване Цінхай – Тібетське нагір’я («Дах світу») оточене гірськими системами.
-         Друга сходинка широченна смуга високогірних рівнин у Внутрішній Монголії, Джунгарській і Таримській котловинах.
-         Третя, найвища сходинка – рівнини Сунляо, Велика китайська низовина та низовина в річці Янцзи, прибережні території Тихого океану – є найважливішими землеробними районами.
Учень 2.
Клімат Китаю в цілому має континентально – мусонний характер. Майже три четвертих території знаходиться у відносно сприятливих умовах, що дає змогу вирощувати майже всі сільськогосподарські культури.
Ґрунтовий покрив країни надзвичайно різноманітний. Практично тут є всі види ґрунтів Євразії. Лише одна десята території орні землі, одна восьма – ліси, одна третя – пасовища, решта – піскові і камянисті пустелі. За орними угіддями на душу населення Китай утричі поступається світовому рівню, а за лісовими у вісім разів. Китай займає шосте місце в світі за запасом поверхневих вод. Протяжність усіх рік – близько 227 тис км. Через Китай протікає понад 50 тис річок. Важливе значення мають підземні водні ресурси, які становлять до 70 млрд м2.
Надзвичайно різноманітний є рослинний світ Китаю, який нараховує близько 35 тис видів в тому числі 2,8 тис видів дерев зустрічаються майже всі види ландшафтів пн. Півкулі.


Учень 3.
Тваринний світ представлений 3,5 тис видів хребетних, 2 тис видів риб, 1,1 тис видів птахів, 450 тис диких тварин 210 видів землеводних. В країні є 50 зоопарків, 85 заповідників.
Учень 4.
Китай має значні запаси корисних копалин (140)
За запасами вольфраму, олова, цинку, титану, рідкоземельних металів країна займає 1 місце в світі, за запасами бокситів фосфору, нікелю, ртутних і марганцевих руд – 2 місце, залізної руди – 3 місце. Є також значні родовища нафтогазових сланців, сірки, солі, гіпсу, мідної руди, за запасами золота країна займає – 4 місце в світі. Розвідані запаси майже 80 видів неметалевих корисних
Учень 5.
В країні надзвичайно складна екологічна ситуація.  Забруднення повітря в містах перевищує допустимі норми, що призводить до випадання «кислотних» дощів. Дуже забруднені ріки, в які щорічно скидається 80 – 90 млн тон неочищених промислових і побутових сопів.
Викладач. За допомогою карти природні ресурси, яка знаходиться в географічному путівники назвіть найбільші річки і моря, які омивають Китай.
(ріки: Янзи, Хуанхе, Меконг, моря Південнокийське море, Східнокитайське, Жовте)
3.    Історія, культура, релігія.
Учень 1.
Китайська цивілізація одна з найдревніших у світі. Найдавніші сліди людини, яка жила понад 1,7 млн років знайдені в південно - західній частині Китаю.
Учень 2.
3 тис років тому в Китаї вміли відливати бронзу, виготовляли шовк. У 1911 – 1913 рр відбулася Сінхайська революція, яку вважають початком нової історії Китаю.
1 серпня 1949 р проголошено КНР. На той час Китай був слаборозвиненою аграрною країною з дезінтеграцією господарського життя, товарним дефіцитом і величезною армією безробітних. Промисловість була розвинена слабо, підприємства мали застаріле обладнання.
Учень 3.
В результаті політичної реформи Китай перетворився на соціалістичну державу, у розвитку якої останнім часом з’явились елементи ринкових відносин. Китай член ради безпеки ООН, ОПЕК.
Багатонаціональність країни зумовлила поширення найрізноманітніших вірувань, хоча після 1949р багато осіб почали відносити себе до осіб «поза релігією». Основними віро сповідуваннями є конфуціанство, буддизм, християнство, іслам.
Учень 4.
Велика Китайська стіна – одна з найграндіозніших споруд усіх часів і народів, символ Китаю. Це найбільше творіння рук людських у всій світовій історії та єдина споруда такого масштабу в усьому світі. Довжина всіх ліній стіни 6350 км. Це єдине творіння рук людських, що видно з космосу.
Восьме чудо світу, і хоча по останній назві можна припустити справжній розмір давньої Китайської стіни різні джерела називають різні цифри. За одними припущеннями її довжина не перевищує 4 тисяч кілометрів, за іншими – вона більше 5 тисяч кілометрів. Висота стіни в середньому 6,6 м ширина нижньої частини близько 6,5 м, верхньої – близько 5,5 м. Ця ширина дозволяла роз’їхатися двом кінним візкам. На всьому протязі Великої Китайської стіни споруджені каземати для охорони і сторожові вежі, а у головних гірських проходах збудовані фортеці.
Будівництво стіни почалося в III столітті до н. е.. під час правління імператора Цинь Ши-Хуанді, в період «Воюючих держав». У будівництві брала участь п’ята частина тодішнього населення країни, тобто близько мільйона людей. Велика Китайська стіна була побудована з такою майстерністю і запасом міцності, що вона збереглася до нашого часу. І це єдине рукотворне спорудження на нашій планеті
Учень 5.
Китайська стіна тягнеться вздовж міст, через пустелі, долини, глибокі ущелини – через весь сучасний Китай. Коли вона була побудована, вона перетворила країну, розташовану південніше, у величезну, добре захищену фортецю. Велика Китайська стіна стала не тільки символом об’єднаного Китаю, але водночас і стіною сліз і страждань, також вона є самим довгим цвинтарем у світі. Справа в тому, що для її спорудження були зігнані сотні тисяч людей. Будували її каторжники, раби, підневільні селяни і солдати – трудову повинність відбувало практично все населення країни. Неможливо підрахувати, скільки китайців полягло на настільки грандіозному будівництві, адже стіна будувалася близько півтори тисячі років. А тіла померлих замуровували у фундамент стіни. Їх душі також повинні були охороняти кордони держави від набігів північних народів, і головне – від їх демонів. За повір’ями будівництво таких масштабних укріплень викликало лють і в духів. Сьогодні Велика Китайська стіна приваблює туристів з усього світу. Ніякий опис китайської столиці не може обійтися без згадки про неї. Китайці стверджують, що історія цієї стіни – половина історії Китаю і не можна зрозуміти Китай, не побувавши на стіні. При укладанні кам’яних блоків стіни використовувалися клейка рисова каша з домішкою гашеного вапна.
Викладач. А зараз я пропоную Вам переглянути відео про Китайську стіну.
Одже, ми можемо сказати Велика Китайська стіна — гордість жителів Піднебесної. Як написав Мао Цзе-Дун на вході в реконструйовану частину стіни «Якщо ти не побував на Великій стіні, ти — не справжній китаєць».
4.    Населення
Учень 1.
Китай – найбільш заселена країна світу. В ній проживає 1 млрд 304 млн осіб (22% населення світу)
Кожен п’ятий житель Землі китаєць
Учень 2.
  На початку нашої ери населення Китаю становило 60 млн осіб Різкий ріст населення почався у 17 – 19 столітті.
У 1949 р в державі налічувалось вже 542 млн осіб. У загальній статевій структурі населення переважають чоловіки. Для обмеження росту чисельності населення у середині 60 років у країні почали планувати дітонародження. Причому спочатку допускалась сімя з 3 дітьми, через кілька років з двома, а з початку 80- х років зразковою вважалася сімя з однією дитиною. За останні 40 років щільність населення подвоїлась до  136 осіб \.
Учень 3.
Однак жорстка політика планування сімї породила  нові проблеми, найважливішою з яких є старіння нації. Частка міського населення різко зросла – з 21% у 1982 р до 33% на кінець 90 років. Населення розселене дуже не рівномірно. Понад 80% проживає на 0,1% території.
Учень 4.
У 34 містах мільйонерах зосереджено 40% міського населення. Особливо гострою є житлова проблема. На початку 21 століття в країні налічувалась близько 3% безробітних.
Учень 5.
КНР – багатонаціональна країна, в якій нараховується 56 народностей. Понад 93 % населення китайці.
Учень 6.
Чисельність національних меншин – близько 95 млн осіб, 16 національних меншин налічують понад 1 млн монголи, хуей, тибетці, ій, чжуани, буї, корейці, дун, яо, бай. Головна одиниця адміністративно – територіального устрою – провінція (є 23). Державна мова китайська. Вона є однією з найбільш поширених мов у світі і однією з основних мов ООН.
Викладач: Ми можемо сказати, що природний приріст населення знизився до 1,2 % на рік тепер Китай збільшується тільки на 12-14 млн чоловік на рік. Вченими доведено,що це на 2млн чоловік менше, ніж в попередні роки.
5.    Загальна характеристика господарства.
Учень 1.
Економіка КНР багатоукладна. В країні співіснують 5 форм власності: державна, колективна, індивідуальна, приватна, державно – капіталістична. Домінує соціалістично – господарський устрій. Але частка державних підприємств постійно зменшується, зростає питома вага підприємств колективного сектору, набула поширення практика здачі невеликих підприємств в оренду приватним особам, а також створення державно – капіталістичних підприємств з участю іноземного капіталу у спеціальних економічних районах. Сьогодні Китай має величезний економічний потенціал, темпи щорічного приросту ВНП на рівні 10 – 15%%, а окремі роки – понад 20%. Це породжує певні проблеми, так зване «перегрівання економіки». ВНП на одного жителя становить приблизно 920$.
Головними галузями промисловості є: легка, металургійна, харчова, машинобудівна,  хімічна, промисловість будівельних матеріалів.
Робота з підручником.
За допомогою підручника на ст. 226 визначіть і запишіть у зошит чотири зони сільського господарства. (зачитують учні)
6.     Китайська кухня
З давніх часів у Китаї вирощувалися рис, пшениця і соя. Рис - основна повсякденна їжа в Китаї. З рисом їдять все або, скоріше, все їдять з рисом. Суміш з рису, інших круп, меду і води їли древні олімпійці перед змаганнями. А зараз я пропоную вам переглянути відео про вирощування китайського рису.
V. Закріпленя нових знань і вмінь учнів.
Бесіда
-         Дайте коротку характеристику ЕГП.
-         За картою в підручнику на с. 224  визначіть, які корисні копалини залягають в надрах Китаю.
-         Користуючись картою у географічному путівнику, відшукайте найбільші річки та озера Китаю.
-         В чому полягають особливості народонаселення Китаю?
-         Як ви вважаєте, чому Китай називають «світовим селом»?
VІ. Підсумок уроку
-         Китай найбільша за кількістю населення країна світу.
-         Природні умови КНР надзвичайно різноманітні, де присутні практично всі види ландшафтів та ґрунтів Євразії.
-         Корисні копалини Китаю вражають своїм багатством, запасами та різноманітністю.
-         Рослинний покрив і тваринний світ Китаю багатий і різноманітний (35 тис видів рослин, і 6 тис видів тварин)
-         Темпи економічного росту Китаю вже тривалий час залишаються одними з найвищих у світі (не менше 15% щорічно).
VІІ. Домашнє завдання.
-         Опрацювати  $ 50



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Я класний керівник.

З досвіду роботи