Методична доповідь
МІНІСТЕРСТВО
ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ
ОСВІТИ І НАУКИ
ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
Вище
професійне училище № 24
Методична доповідь на тему:
«ВИКОРИСТАННЯ ІННОВАЦІЙНО - КОМУНІКАТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ»
викладач першої категорії
професійно-теоретичної підготовки
спецдисциплін кулінарного профілю Вищого професійного училища № 24 м. Заставна
Розглянуто на засіданні
методичної комісії
міжпрофесійного циклу
Протокол №7
від «21» березня 2024 року
Не кожен стане
письменником,
актором, але майстром своєї
справи повинен стати
кожен.
В.Сухомлинський
Анотація. Сучасна
освіта у всьому світі відчуває значні зміни, що стосуються не тільки змін у
питаннях змісту навчальних матеріалів, а й технологій та форм їх передачі.
Передача знань – важливий процес, від якого залежить якість засвоєння знань, і,
що важливо, успіх формування необхідних життєвих навичок. Освітня сфера,
віддзеркалюючи ті процеси, що відбуваються в суспільстві, перебуває під впливом
трансформації та глобалізації. Адже на ринку праці, в суспільстві для людини
важливим є не тільки володіння необхідним обсягом знань, а й уміння швидко та
мобільно реагувати на зміни, ефективно спілкуватися й орієнтуватися в
інформаційному просторі, мати здатність постійно навчатись та відповідати
потребам громадянського суспільства. Однією з важливих тенденцій сьогодні є
надання освіти на засадах компетентнісного підходу.
Вступ. Сучасний
кухар-кондитер – це одночасно професіонал, художник, дієтолог, психолог і,
навіть, чарівник. Він повинен володіти тонкими смаковими відчуттями та добре
розвинутим почуттям міри; має бути швидким, спритним, зібраним, відчувати
форму, лінію, колір.
Використання новітніх технологій у
сучасному суспільстві стає необхідним практично в будь-якій сфері діяльності
людини. Оволодіння навичками цих технологій, в освітньому процесі, багато в
чому визначає успішність професійної підготовки учнів.
Сучасний урок передбачає підготовку
не теоретиків, а гуманних, освічених людей; навчання не словом, а справою;
проведення уроку не для учнів, а разом з ними; спрямування діяльності не на
групу в цілому, а на особистість кожного учня; забезпечення повного засвоєння
навчального матеріалу на уроці. Педагогічна інноватика полягає у постійному
пошуку і впровадженні нових максимально ефективних технологій навчання і
виховання, результатом яких має бути формування високо адаптованої до змінних
умов, активної діяльної, творчої особистості, яка вміє аналізувати, долати
будь-які труднощі, бо вона ще в юному віці з допомогою вчителя пізнала,
створила себе, навчилася володіти собою.
Виклад
основного матеріалу. Замість дошки нині
можна використовувати відео – демонстрації, динамічні малюнки, що дають змогу
наочно збагатити пояснення матеріалу, звертаючи увагу на особливо складні та
неоднозначні моменти. Впровадження сучасних досягнень у сфері мультимедійних
технологій в освіту дозволяють реально полегшити працю викладача, підвищити
мотивацію до навчання, оптимізувати ефективність і якість педагогічного процесу. Використання комп’ютера дозволяє
створити інформаційне середовище, що стимулює інтерес та допитливість учнів.
Підвищення якості освіти
визначається використанням нових методів і засобів навчання. Активне навчання
потребує залучення учнів в освітній процес.
Мною створено ряд комп’ютерних
презентацій, які використовуються на етапі вивчення нового матеріалу та
закріплення знань учнів
Наприклад, до теми «Асортимент і
класифікація тортів, їх характеристика»
В практичній діяльності на уроках
предмета «Технологія приготування їжі з основами товарознавства» використовую
метод інтелект-карт, який дозволяє перетворити процес вивчення навчального
матеріалу на цікавий квест, незалежно від форми роботи: індивідуальної чи
групової. Зазначу, що робити це набагато ефективніше через ті речі, які цікаві
учням і не відірвані від їхнього життя.
Інтелект-карти можна
використовувати на уроках дисциплін: «Технологія приготування борошняних
кондитерських виробів з основами товарознавства» для:
˃ створення презентацій,
˃ моделювання «ситуації успіху»,
˃ «мозкового штурму»,
˃ розвитку інтелектуальних
здібностей та критичного мислення учнів,
˃ підготовки до конкурсів
професійного спрямування тощо.
Ментальні карти можна
використовувати на різних типах уроку: вивчення нового матеріалу,
закріплення матеріалу, узагальнення матеріалу, написання доповіді, підготовка
проекту, презентації, анотацій, конспектування
тощо.
Наприклад до теми «Класифікація соусів»
Одним із ефективних методів
навчання є сторітелінг.
Сторітелінг –
технологія створення історії та передачі за її допомогою необхідної інформації
з метою впливу на емоційну, мотиваційну, когнітивну сфери слухача.
Причини,
за якими сторітелінг є ефективним методом навчання, наступні:
·
учні люблять слухати
історії більше, ніж доповіді, описи чи визначення, тому що вони легше
сприймаються (задіяна не лише раціональна сторона сприйняття інформації, а й
образна) - реалізується принцип
доступності навчання;
·
в історії є герой, який
змінюється; ці зміни відбуваються в процесі боротьби, наполегливої праці, виконання складних завдань;
·
історія динамічна
(сучасні молоді люди з кліповим
мисленням краще сприйматимуть історію, ніж текст іншого виду);
·
історія впливає на
почуття слухача, а це підвищує рівень концентрації уваги (тому всі уважно
слухають навчальний матеріал, сприймають його, а потім з легкістю можуть
відтворити) - реалізується принцип
міцності емоційного навчання.
За допомогою сторітелінгу можна отримати два
важливі результати:
- пожвавлення
атмосфери у навчальному колективі, зняття напруженості, створення не вимушеної
обстановки;
- він
є одним із найбільш простих та швидких шляхів встановлення контакту між
педагогом та вихованцями, засобом привернення та утримання їх уваги.
Для створення та розповіді історій
сучасна молодь може використовувати цифрові технології. Можливості створення
цифрових історій не мають меж. Задача педагога полягає у раціональному виборі
інструментів, методик і підходів, які якнайкраще відповідатимуть ресурсам
викладача, потребам здобувачів освіти, поточним навчальним проектам і задачам.
Створення цифрових історій заохочує
навчання і робить освітній процес більш захопливим. У всіх проектах учні
отримують можливість створювати, грати ролі та виступати перед публікою.
Сторітелінг може стати цікавою частиною
будь-якого навчального заняття. Він допоможе молоді розвинути
креативне мислення, ораторські навички та подолати страх публічних виступів.
Приклад сторітелінгу:
До теми «Печиво»
Варіант 1. Печиво - невеликий кондитерський
виріб, випечений із тіста. До тіста для печива іноді додають різні зерна;
печиво зазвичай формують у вигляді кружечків, квадратів, зірочок, трубочок;
іноді печиво роблять з начинкою (шоколадом, родзинками, молоком, що згущує,
кремом) або поміщають начинку між двома печивами.
Для спонукання та стимулювання
учнів до навчальної діяльності використовую ігрові технології, які можна
впроваджувати на уроках та в позаурочний час. Цільова орієнтація технологічних
ігор є такою: в учнів розширюється кулінарний кругозір, розвиваються
пізнавальні інтереси.
Пропоную застосовувати на уроках
завдання–ігри, ігрові форми з текстом підручника, кросворди.
Наприклад, при вивченні теми «Приготування
заправних супів» пропоную учням гру «Фантазії шеф-кухаря», в якій необхідно
дізнатися з чого зазвичай готують заправний суп та вигадати свій власний рецепт,
записати його назву, перелік продуктів та рецепт приготування.
Зразок оформлення гри «Фантазії шеф-кухаря»
Для закріплення
вивченого матеріалу та систематизації знань використовую сучасний метод печворк.
Печворк– це клаптеве шиття, вид
декоративно-ужиткового мистецтва. Вироби створюються за принципом мозаїки, коли при зшиванні
різнокольорових
клаптиків тканини утворюється єдине полотно з різноманітними візерунками,
картинами і навіть фактурою.
Кожен
клаптик - це окрема тема плюс малюнок-асоціація до неї. Працюючи в парах,
групах або самостійно, учні створюють інформаційні блоки, з'єднавши які,
отримують цілісну картину.
Щоб зацікавити учнів, зробити навчання
результативним необхідні нестандартні підходи одним з яких є створення
інтерактивних вправ.
Wordwall- багатофункціональний інструмент для створення як інтерактивних, так і
друкованих матеріалів. Інтерактивні вправи відтворюються на будь-якому
пристрої, що має доступ до інтернету: на комп'ютері, планшеті, телефоні або
інтерактивній дошці.
Зразок використання сервісу Wordwall до теми: «Технологія
приготування заварного тіста та виробів з нього» (еклери, профітролі, тістечко
«Шу»).
Висновок.
З свого досвіду роботи я переконалась, що ефективний є той живий, швидкий урок
на якому всім цікаво вчитися, на якому так організована робота, що жоден здобувач
освіти не залишиться без роботи і уваги, всі працюють, добре розібрались і
засвоїли матеріал уроку, виконали кілька видів роботи, всі чи майже всі
отримали оцінку.
Отже, використання інноваційних технологій– це зацікавлення здобувачів освіти до навчального предмета, розширення їхнього кругозору, підвищення мотивації до навчання, активізації розумової діяльності, сприяння узагальненню інформації та кращому її засвоєнням
Використана література
1.
Банарик Н.Б. У пошуках
моделі інтегрованого уроку // Всесвітня література. - 1997. - №7. - С.11.
2.
Бех І. Інтеграція як
освітня перспектива //. - 2002. - №5. - С.5-6.
3.
Бицюра Ю. Інтегрована
система навчання // Завуч (Перше вересня). - 2002. - №16. - С.10-11.
4.
Гончаренко С.,
Мальований Ю. Інтегроване навчання: за і проти // Освіта. - 1994. - 16 лютого.
- С.3.
5.
Іванчук М.Г.
Інтеграція як наукова категорія // Педагогіка і психологія. Вісник АПН України.
№ 2 (43) - К., 2004. - С.23-31.
6.
Іванчук М.Г.
Інтегрований урок як специфічна форма організації навчання //. - 2004. - № 5. -
С.10-13.
7.
Іванчук М.Г.
Інтегроване навчання: сутність та виховний потенціал. (Виховання особистості в
умовах інтегрованого підходу до навчання). - Чернівці: Рута, 2004. - 359 с.
8.
Концепція розвитку
загальної середньої освіти; Проект // Освіта України. - 2000. - № 33.
9.
Клепко С. Шляхи
вдосконалення досліджень в освіті// Управляння освітою-2004-№ 10-11.-2-3
10.
Підласний І.П. Практична
педагогіка абр три технології. Інтерактивний підручник для педагогів ринкової
системи освіти=К. Видавничий дім «Слово», 2004.-616с.
11.
Семриденко О.С.
Навчання XXI століття: ІКТ – компетентність педагогів-2012- № 1-С.7-10
Коментарі
Дописати коментар